En sorglig paradox

Jag gjorde en upptäckt idag då jag fick vänta ovanligt länge på min favorit-sushi. De hade ovanligt många beställningar så jag fick vackert vänta, och det hade jag inget emot. Bara roligt att det går bra för dem, så har man sushiförsörjningen tryggad tänkte jag.

Men när jag kom hem och åt hittade jag baksidan av myntet så att säga, det var inte alls lika omsorgsfullt tillagat som det brukar vara, och inte lika gott. Såklart blir det så när det är många beställningar och stressigt.

Så vad ska jag önska? Få gäster så att de har tid att göra världens bästa sushi, eller många gäster så att de kan överleva?

Norrländsk o-sushi

Tags: , ,

3 Kommentarer till “En sorglig paradox”

  1. Ernst Göran Westlund skriver:

    En äkta japansk köksmästare skulle aldrig acceptera att laga till sämre mat bara för att det är många gäster. Den första japanska restaurangen som öppnade i Stockholm (på tegelbacken) blev snabbt oerhört populär, och på luncherna blev det fullsatt. Då bestämde sig ägaren för att stänga på lunchen. För DN förklarade han: ”En japansk restauran ska aldrig vara mer än halvfull med gäster”!

    Visst är det bra att det går bra för dem, men jag skulle aldrig gå dit om jag inte var nöjd med kvaliteten. Varför ska man äta sushi om den inte är av toppklass?

    När jag bodde i Sverige låg Stockholms bästa sushirestaurang i Finntorp i Nacka. Den drevs av en riktig, äkta japanska. Jag bodde i Finntorp när hon öppnade, och länge satt hon där och suckade och tittade ut över tomma bord. Ingen marknadsföring alls. Men efterhand blev stället känt, och efter ett par år kunde hon mer än fördubbla lokalen. Folk kom från hela södra delen av stan för att hämta sushi. Hur klarade de denna tillströmning? Inte genom att fuska, närå, de anställde mer personal.

  2. Thomas skriver:

    Jo den där på Tegelbacken känner jag till, om den inte vore så otillgänglig skulle jag testa den.
    ”Varför ska man äta sushi om den inte …” -Men vad gör man om den tillgängliga toppklassen bara är medioker?
    Jag hoppas på bättring hos min favorit i alla fall. Om den kommande regeringen gör det lättare för småföretag att ha anställda så finns det hopp om god sushi!

  3. Susanne skriver:

    Nämen, om sushin är medioker så köper man väl inte maten där! Eller? Varför riskera sin mage? 🙂 Jag har inte provat sushi än, i alla fall inte japansk utan bara svensk sushi (gravad lax), men det ska visst finnas en bra sushi-restaurang här i Örebro som Helena pratar om så jag får väl ta tag i det och prova nån gång framöver.

Lämna ett svar