Lite bråttom, missa inte

Kultur för vem?

Jag snubblade över en dokumentär på SVT Play, den heter ”Mona Lisas förbannelse” och ligger kvar till den 28:e maj 2010. Synd att den försvinner så fort men jag misstänker att den kan hittas någon annan stans på nätet också, kanske på BBC eftersom det är en brittisk produktion.

Den handlar i vilket fall om konstens metamorfos från något av intresse enbart för nördar till investeringsobjekt för ignoranta miljonärer, suveränt berättat av en helcool gammal konstkritiker.

Min mening med att blogga idag var egentligen att skriva ett citat. Jag vet inte vem som är upphovsmannen men jag misstänker starkt min husgud Ernst Billgren:

-De flesta konstnärer vill inte nå ut till alla. De söker bara beröm av sina likar, de vill ha ”rätt” publik.

Och därmed har jag väl min vana trogen lyckats förvirra mina läsare med ytterligare ett flertydigt inlägg. Det är inte min avsikt, det bara blir så.

Ha det gott!

Tags: , , ,

En kommentar till “Lite bråttom, missa inte”

  1. Ernst Göran Westlund skriver:

    ‘-De flesta konstnärer vill inte nå ut till alla. De söker bara beröm av sina likar, de vill ha ”rätt” publik.’

    Det slår mig att det finns ett sammanhang där detta är särskilt uppenbart, nämligen inom reklamvärlden (annonser och marknadsföringsmaterial är ju också ett slags kont, eller gör anspråk på att vara det i alla fall).

    Reklambyråernas adisar och de stora reklamköparnas reklamfolk har alla gått i ungefär samma skolor och tillägnat sig mycket lika värderingar. Man kan tro att de gör sin reklam för att locka köpare till sina produkter, det är väl därför de får en budget. Men i verkligheten arbetar de för att imponera på varandra och kanske få ett guldägg. ”Guldägg är för hönshjärnor” utbrast min fru spontant, när vi pratade om detta. Hon har också arbetat med marknadsföring, men inte gått på reklamskola eller ekonomilinje.

Lämna ett svar